Egy éve vezette be új kereskedelmi stratégiáját a Malév, amely sikeresnek bizonyult az utasforgalom alakulása szempontjából. 2009 áprilisa óta 10%-kal növekedett a Malév utasforgalma a gazdasági válság közepette is, a járatok telítettsége 6 százalékponttal javult és 2 százalékponttal tudta növelni piaci részesedését - közölte a Malév kereskedelmi vezérigazgató helyettese, Karim Makhlouf a légitársaság mai, budapesti sajtótájékoztatóján.
Az új kereskedelmi stratégia gyökeres változást hozott a légitársaság értékesítési és marketing tevékenységében is, valamint törzsutas programjában. "Az elmúlt 12 hónapból egyértelműen kitűnik, hogy ha nem lépünk időben, és nem újítjuk meg gyökeresen kereskedelmi tevékenységünket, a Malév utasforgalma és bevételei soha nem látott mélységekbe zuhantak volna" - közölte a Malév kereskedelmi vezetője. Intenzív értékesítési tevékenységével viszont a légitársaság minden piacán meg tudta erősíteni jelenlétét - nyilatkozta Karim Makhlouf.
A Malév kereskedelmi szervezete az egy évvel ezelőttihez képest jelentős hatékonyságjavuláson ment keresztül, kevesebb vezetői szinttel, ami lehetővé teszi a gyorsabb döntéseket és reakciót a piaci változásokra. Jó példa erre, hogy az elmúlt napokban a Malév bevezette menetrendjébe két nyári célállomására repülő charterjáratát (az utazási irodák által le nem foglalt helyeket elérhetővé tette). Kereskedelmi terülten több változtatást is véghezvitt a cég, csökkentette a drága külföldi irodák számát (irodát zárt be Izraelben és Németországban) úgy, hogy a jegyek értékesítését ügynököknek adták át, melyek számos oneworld légitársaságot képviselnek a régióban.
Egy évvel ezelőtt 60%-os volt a férőhely-kihasználtságot mérő load factor a Malévnál, ezzel pedig messze az iparági átlag alatt mozgott a kihasználtság. A cél, hogy az elkövetkezendő években 70%-ra növelje a légitársaság a kihasználtságát és ezzel növelje bevételeit. A bevételek az elmúlt 5 évben nem fedték le a költségeket, így nem tudott nyereséges lenni a légitársaság.
A válságban mindenki csökkentette árait, akárcsak a Malév. A régiós légitársaságok 20-30%-kal csökkentették áraikat, bár a többi légitársaság, de a Malév azon kevesek közé tartozott, amelyek ezközben növelni tudták utasforgalmukat. A Malév esetén az átlagár 20%-kal csökkent 2009-hez képest, az iparági átlag pedig 20% feletti átlagár csökkenés volt. Az árcsökkentésre szükség volt, amit a megváltozott iparági környezet indokolt, például a diszkont légitársaságok jelenlétével erősödő verseny.
Az átlagos jegyár jelenleg 100 euró körül alakul, a tavalyi évben 115-116 euró közé esett, de itt figyelembe kell venni például a tengerentúli járatok megszűntetését. Az átlagos jegyár így sem alacsonyabb, mint az iparági átlag - közölte a Malév. A diszkont légitársaságok esetén ehhez képest 40 euró környékén alakul az átlagár Budapesten, így nem tekintető túlzottan agresszívnak a Malév árpolitikája a légitársaság kereskedelmi vezérigazgató helyettese szerint.
A tavalyi évben 3.3 millió utast szállított a Malév, így a légitársaság piaci részesedése 44%-ra növekedett Budapesten, a férőhely-kihasználtság pedig 65.6%-ra emelkedett (5.3 százalékponttal) és a cél az idei évre a 68-70%-os load factor. Karim Maklouf becslései szerint ha nem kerül bevezetésre az új kereskedelmi stratégia, abban az esetben 50% körül alakult volna a kihasználtság.
Az első negyedévben 9%-kal növekedett az utasforgalom, a load factor a hagyományosan alacsony kihasználtságú időszakban 6 százalékponttal javult (58% fölé).
Amellett, hogy az árcsökkentéssel az árérzékeny utasokat célozta meg a légitársaság, az üzleti utasokra és a társasági ügyfelekre fókuszált. A válság kapcsán leginkább a vállalati utasok tűntek el. A Malév Corporate Saver programjának köszönhetően 2010-ben már több mint 140 szerződéssel rendelkezik, ami közel a nyolcszorosa az előző év azonos időszaki értékének.
A téli időszakra vizsgálja a légitársaság, hogy érdemes lehet-e új charterjáratokat bevezetni. Az egyik új cálállomás Dubaj lehet, amit jelenleg fontolgat a Malév, de először csak charterjáratról lehet szó, nem menetrendszerinti járatokról - közölte Karim Makhlouf.
Hosszú távú járatokban nem is gondolkodik a Malév, a helyi piac ugyanis túl kicsi ahhoz, hogy eltartson ilyen járatokat, nem lehet nyereségesen működtetni hosszú távú járatokat Budapestről. A cél, hogy Közép-Kelet-Európában a vezető légitársasággá váljon a Malév. Elsősorban a kapacitás csökkentése és a veszteségeket termelő járatok megszüntetése a cél, valamint a bevételek stabilizálása. A következő két évben pedig a növekedés lesz a cél az olyan piacokon, ahol piaci rések mutatkoznak Dél- és Kelet-Európában, például Ukrajnában.
"Az átalakítás kezdetekben mindig költségekkel jár, arra várunk, hogy stabilizálódni fog a helyzet" - kommentálta a kereskedelmi vezető a légitársaság eredményeit, ugyanakkor hozzátette, hogy üzemi szinten javulást ért el a cég a tavalyi évben. A nettó eredmény szintjén a 2009-es rekordveszteség a Fokkerekkel kapcsolatos leírásoknak volt betudható, amelyre a légitársaság nem képezett korábban céltartalékokat. "Lépésenként haladunk és csináljuk a házifeladatot, ami elmaradt az elmúlt öt évben" - nyilatkozta Karim Makhlouf.
A régiós légitársaságok, mint például a cseh és a lengyel légitársaság is, csakúgy mint a Malév ugyanazon tényezők miatt szenvedett:
- az elmúlt 10 évben hiányzó stratégia
- megkérdőjelezhető flottastratégia
- hiányzó agresszivitás
- túl kicsi piac.
A Malév azonban győztesként kerülhetett ki a válságból a régiós légitársaságok közül, ugyanis talán a leggyorsabban tudott reagálni a piaci környezet megváltozására. A légitársaság merített mind a Lufthansa által használt hálózatos modellből, de tanulni kell még más légitársaságoktól is, például a diszkont légitársaságoktól. Aki a leggyorsabban reagál, az lesz, amelyik meg is marad és a cég harcolt azért, hogy ne kebelezze be a konszolidációs folyamat és független tudjon maradni. A változás szükséges, különben eltűnhet a Malév, ennek érdekében pedig nagyon strukturált és koordinált változásokra van szükség - hangzott el a légitársaság mai sajtótájékoztatóján.
Címkék: Malév, légiközlekedés, Wizzair, profit, airlines, portfolio.hu, Martin Gauss, Karim Makhlouf, Kovacs Attila Mate